Schorzenie to dotyka ok. 10% osób dorosłych. Większość społeczeństwa nie jest świadoma prawdziwego zagrożenia tego schorzenia. Bruksizm przyjmuje zwykle formę nocnego zgrzytania lub zaciskania zębów. Jest najczęściej reakcją na stres lub długotrwałe skupienie. Przyczyna jest zwykle złożona i skomplikowana. Na nasilenie bruksizmu może wpłynąć wada zgryzu i tzw. węzły urazowe w uzębieniu.  

Jak wyglądają pierwsze objawy?

Zazwyczaj pierwszą osobą jaka zauważa objawy bruksizmu jest stomatolog. Dentysta widzi starte zęby, popękane wypełnienia czy postępujące obniżanie się dziąseł. Oprócz tego pacjenci dotknięci schorzeniem często budzą się z zaciśniętymi zębami, a także bólem szyi lub głowy. Silnie pracujące mięśnie żwaczy powiększają swoją objętość przez co rysy twarzy nabierają kwadratowego kształtu. Dodatkowo pacjenci często zgłaszają dolegliwości ze strony stawu skroniowo-żuchwowym takie jak trzaski, ból, trzeszczenia czy trudności z szerokim otwarciem ust. 

Jak poradzić sobie z bruksizmem?

Leczenie bruksizmu ma na celu rozluźnienie mięśni, zapobieganie ścieraniu się zębów oraz zredukowaniu stresu. W gabinecie stomatologicznym można wykonać szynę relaksacyjną wykonaną indywidualnie, którą użytkuje się w nocy. Ma ona na celu relaksację mięśni żucia, a przy okazji chroni zęby przed ścieraniem. Coraz bardziej popularna staje się współpraca stomatologa z fizjoterapeutą. Rehabilitacja stawu skroniowo-żuchwowego polega na wykonywaniu zalecanych ćwiczeń rozluźniających mięśnie żucia. 

Dlaczego piszę o bruksizmie w kontekście medycyny estetycznej?

W gabinecie medycyny estetycznej często spotykam się z tym problemem. Bruksizm można leczyć toksyną botulinową. Przynosi ona korzyści zdrowotne i estetyczne. Botoks rozluźnia mięśnie odpowiedzialne za zgrzytanie zębów. Jednocześnie zmniejsza objętość mięśnia, a dzięki temu twarz wydaje się smuklejsza i młodsza. Efekt zabiegu utrzymuję się ok. 4-6 miesięcy. Zalecam pacjentom wykonania kilku zabiegów w przeciągu 2 lat. Większość pacjentów w tym okresie odzwyczaja się od ciągłego zaciskania zębów.

Bardzo ważnym aspektem jest również dbanie o zdrowie psychiczne. Całkowite wyeliminowanie stresu nie jest możliwe. Z doświadczenia widzę, że dobrze sprawdza się spożywanie uspokajających herbat ziołowych, joga i spacery. Jeśli te metody okażą nie nieskuteczne to należy udać się do specjalisty z zakresu psychologii.

Warto również skonsultować się z lekarzem ortodontą żeby wyeliminować problemy zgryzowe, które również mogą wpływać w dużej mierze na zgrzytanie zębami.

Leczenie bruksizmu nie jest łatwym zadaniem. Większość metod działa objawowo, a najważniejsze jest zlikwidowanie przyczyny problemu. Nie mniej jednak warto działać wielokierunkowo szukając skojarzonych metod.

dr Aleksandra Sobiecka